14/11/2017

Fem måder du kan spilde mindre tid på din telefon og leve mere i nuet

Skrevet af:
Caroline Sølver

Jeg tror ikke, det er løgn, hvis jeg påstår, at de fleste af os bruger alt for meget dyrebar tid på vores telefoner. At vi er ved at være blevet til slaver af vores telefoner, der ofte sidder som klistret til vores højre hånd dagen lang. Det kan kaldes en afhængighed, og er det helt sikkert, på forskellige niveauer, for mange af os.

 

Hvis du også tænker, at du godt kunne bruge lidt adspredelse og tid væk fra din telefon, så er der her fem forskellige måder, du kan gøre det på. Jeg har selv taget et par af metoderne i brug.

 

1.     Sæt nogle forholdsregler. Nogle gange er den nemmeste måde at gøre tingene lettere for sig selv at sætte nogle korte, konkrete regler for sig selv. Det kunne være, at du ikke længere vil tage telefonen med dig på toilettet. Det er også ret klamt, og undersøgelser viser, at nogle telefoner har flere bakterier end et offentligt toilet. Det skulle være grund nok til at lade telefonen være, når toilettet kalder... En anden forholdsregel kunne være, at når du er ude med dine venner, for eksempel til en kop kaffe på en café, så skal telefonen ikke ligge på bordet med skærmen op ad. Den skal blive i tasken. Når telefonen ligger på bordet ved din hånd med skærmen op ad, kan det hurtigt ses som, at det der popper frem på din telefonskærm er meget vigtigere end din ven eller veninde.

 

2.     Slå notifikationer fra dine apps på din telefon.  Notifikationer. Dagen lang. De kommer hele tiden, de giver endorfiner, og det er blevet en vane, at du blindt griber telefonen og tjekker den, når der er sket noget nyt. Hvis du går ind i ”Indstillinger” på dine telefon, kan du finde en oversigt over dine apps og på samme tid slå beskeder (notifikationer) fra. For er det virkelig vigtigt at vide, at din fætters barndomsven har inviteret dig til at like hans FB-side for hans nye band, eller at Mr. Random har liket dit billede på Instagram? Ikke rigtigt vel? Væk med notifikationerne der konstant lyser op, bimler, bipper og stresser. Hvis du slår notifikationerne fra, får du dem stadig, du skal bare gå ind i appen for at se dem.

 

3.     Følg færre personer på de sociale medier. Et trick der er tyvsjålet fra min veninde, der for et par uger siden forklarede mig, at hun havde taget en Insta-detox eller kold tyrker. Hun synes, at hendes forbrug af Instagram og Facebook havde taget overhånd. Hun gik derfor først hele sin ”følger”-liste på Instagram igennem og fik trykket på ”unfollow” en masse gange. Hun gik fra at følge 450 personer til 90 personer. Det samme gjorde hun med sine Facebook-venner. Hun slettede dem ikke men stoppede med at følge dem. Det var svært, sagde hun, men nu bruger hun langt mindre tid på de sociale medier, alene af den grund, at der ikke er særlig mange opdateringer at se, og at det ikke er yderligt interessante opdateringer.

 

4.     Ingen telefon i soveværelset. Mit eget yndlingstrick som faktisk har hjulpet mig gevaldigt, især med at stå tidligere op om morgenen, jf. mit sidste indlæg på Nyibyen. Smartphones og computere giver et blåt lys, der hæmmer produktionen af søvnhormonet, og det er derfor en dårlig ide at være online helt frem til sengetid. Min egen opskrift lyder på, at mindst en halv time inden jeg går i seng, lukker jeg computeren og sætter min telefon til opladning i stuen. Så går jeg i seng med min bog, skønlitteratur, ikke noget med skolebøger, og læser et par kapitler inden jeg går kold. Når vækkeuret på min telefon så ringer om morgenen, er jeg tvunget til at rejse mig og slukke det, fordi telefonen som sagt ligger i stuen. Win-win, så jeg ikke snoozer i en uendelighed.

 

5.      Ryd op i din telefon. Undersøgelser viser, at jo flere klik der skal til for at åbne dine yndlingsapp, des mindre tilbøjelig er du til at åbne dem i tide og utide. Du skal derfor rydde godt og grundigt op i din telefon, slette alle de apps du kan, og de apps du ikke kan undvære (Instagram?), de skal rykkes til side nummer to eller tre. Derudover, er det også en god idé at lægge dem ind i en mappe, for at der skal endnu flere kliks til at åbne dem.

 

Jeg håber, at du kan bruge disse råd til inspiration, og hvis du har mod på endnu flere udfordringer i forbindelse med dit telefonbrug, så kan du finde flere råd lige her.

Caroline Sølver

Selvom jeg er født og opvokset på Østerbro i København, er jeg på en måde også ny i byen. I sommer 2016 vendte jeg tilbage til København efter tre år i Berlin for at starte på Copenhagen Business School. Der sker meget i en hovedstad i rivende udvikling på tre år. Jeg er tilmed flyttet fra Østerbro til Vesterbro, hvor jeg har fået en fed, lille lejlighed. Jeg har også taget min kæreste fra New York med til København. Med ham er jeg nu igang med at genfinde min hjemby, og det vil jeg tage jer med til i mine indlæg her på Nyibyen.

Når jeg ikke blogger her eller studerer, har jeg gang i andre projekter såsom at skrive bøger og tekster og min egen personlige blog www.silverstories.dk